Butikschefsprogrammet i Kortedala

Jag har inte hittat var jag ska läsa nånstans innan... Men nu hittade jag.. Kortedala o det är inskrivning tors 27aug. Detta ska bli så spännande!! =) Jag har nog fortfarande inte fattat vad jag gett mig in på. Men det ska bli kul o plugga igen!! =)

Lite info:

Du tycker om att jobba med människor, försäljning och att leda andra. Om ditt mål dessutom är att ta ansvar för en egen affär är Butikschefsprogrammet en möjlighet för att nå dit.


En butikschefs arbetsuppgifter är väldigt varierande. Mycket av det vardagliga arbetet handlar om att sälja varor och arbeta med till exempel prissättning. Men jobbet handlar också om skyltning i butiken, marknadsföring, planering av inköp och att möta representanter från leverantörer. En butikschef tar även ansvar för personalfrågor, ekonomi och juridik.


Vad läser du?

Det första året läser du grund- och påbyggnadskurser om marknadsföring, butiksekonomi och kurser i juridik och företagsledarskap. Utbildningen innehåller genomgående praktiska inslag, där du genom studiebesök och kortare vistelser i butiker i olika branscher ska relatera det teoretiska kursinnehållet till butikens vardagliga verksamhet.

Andra året läser du konsumentbeteende, försäljningsteknik, butikskommunikation och juridik med fokus på arbetsrätt. Året avslutas med kurser i omvärldsanalys och butiksadministration och ett examensarbete.

Examensarbetet innebär att du självständigt genomför ett projektarbete och skriver en rapport. Det ger dig fördjupade kunskaper inom det som någon eller några av programmets kurser omfattar.

Programmet ges av Högskolan i Skövde. Höstterminen 2009 har du möjlighet att påbörja studier på Butikschefsprogrammet via lärcentrum på orterna Varberg, Lidköping, Köping, Motala, Göteborg och Värnamo. Du läser alltså inte i Skövde utan vid något av de nämnda orternas lärcenter där man tillhandahåller lokaler och tekniska funktioner. På varje ort samverkar programmet med ett 30-tal butiker för att ge en praktisk koppling till butikschefens jobb.

Undervisningen genomförs med DVD-inspelade föreläsningar, videokonferenser och handledning i virtuella rum på Internet. Du kommer alltså att ha föreläsningar och seminarier på samma sätt som om du läste i Skövde. Detta innebär att du flera dagar i veckan, under dagtid, besöker ditt lärcentrum för att delta i schemalagd undervisning via videokonferens, och för att lösa gruppuppgifter tillsammans med dina medstudenter.


Vad kan du jobba med?

Branschorganisationen Svensk Handel skriver att handeln står inför ett stort antal generationsskiften under de kommande åren och ger indikationer på en stor efterfrågan på utbildad personal. Du kan jobba som butikschef inom en rad olika branscher, exempelvis sport och fritid, mat, kläder, hem och inredning.

Kanske helt ointressant för andra, men det är vad jag ska syssla med dom närmaste två åren! =)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hur bra som helst!!!!! You go girl! DRIFT!

2009-08-18 @ 09:58:06
URL: http://sanningenomsandra.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Hej :)



Såg att du ska läsa samma program som jag läst nu i ett år. Om du är intresserad av att köpa billigare studentlitteratur har jag alla böckerna i toppskick!



Maila mig om du är intresserad :)

2010-06-07 @ 17:04:43
Postat av: Anonym

såg nu att det var ett gammalr inlägg :) hoppas ditt år också varit bra ;)

2010-06-07 @ 17:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0